Alla inlägg under juni 2009

Av Agnes - 30 juni 2009 12:20


Läste precis att sömnen, eller snarare bristen på den, kan göra att man går upp i vikt. Sover man inte tillräckligt, och vaknar upp trött, trycker man i sig fler kalorier under dagen som följer. Jag tror att siffrorna som gällde var följande; sover man runt 4 timmar/natt, trycker man i sig i runda slängar 500 kcl mer än om man sover 8 timmar/natt.


Aha! Det är därför jag är så rund och go...och rund. Det har inte alls med mina pajer, sockerkakor, bullar och bakverk att göra.... Skönt att veta, då kan jag med gott samvete slänga ihop en sockerkaka nu då.

Av Agnes - 29 juni 2009 21:46


Tidigare ikväll hördes utryckningsfordonen hasta mot badet här i närheten. Först en ambulans...sen en till....polis....brandkår.... Massa sirener som jag inte såg, men väl hörde. De tystnade, och sen var det samma ilfart åt andra hållet, lika mycket sirener även denna gång.


Läste för en liten stund sedan på nätupplagan av lokaltidningen att en kille i 20-årsåldern hade utmanat sina kompisar i vem som kunde hålla andan under vattnet längst...han vann. Tur i eländet var iaf att kompisarna förstod att killen var illa ute, då han efter en lång stund flöt upp till ytan...och satte igång med livräddning. Killen ligger nu på intesivvårdsavdelningen.


Fy fan...vilken mardröm. Värmen gör inte bara underverk för trötta semestersjälar, den får unga män att tappa huvudet totalt.

Av Agnes - 29 juni 2009 18:53


Går en kurs i Kreativt Skrivande nu i sommar, och veckans uppgift är att producera mellan 1-3 dikter... Att skriva dikter på en direkt uppmaning är ungefär att sluta hicka för att inte störa under en bioföreställning - totalt omöjligt. Dikter härstammar ju en känsloyttring, och känslor kommer inte fram på beställning.


Jättesvårt....

Av Agnes - 28 juni 2009 20:39


Har spenderat dagen hemma i trädgården - läst bok, fixat altanen, sett barnen bada, ätit jordbubbspaj. Samt druckit smurrig drink.


Ser inte drinken överjordiskt god ut, va? Massa god smak, utan alkohol - vilket vissa bartenders verkar tro är en omöjlig kombination. Men det är det INTE!


Nåväl...dagen har varit underbar i min lilla trädgård. :-) Och sommaren har bara börjat = massa underbara, lata dagar återstår.

Av Agnes - 26 juni 2009 12:07


Sitter och planerar Mannens och mitt kommande besök på favvisrestaurangen TGI Friday (www.fridays.se).


Tror det kommer se ut så här:

Förrätt: Fridays three for all. Och Jalapeño poppers.

Varmrätt: Chicken fingers

Dessert: Cheesecake eller Double 'chocolate Fudgy Brownie 

Att dricka till: Pepsi Max


Ååååh....längtar!

Av Agnes - 26 juni 2009 10:48


Jag prenumrerar på tidningen Amelia, för att det är smidigt att få hem favvistidningen i brevlådan, likt en present var 14:e dag. Men så stog jag i kön i en av stadens matvaruaffärer, stod precis vid tidningsstånden, och ser Amelia där.


Men...va fan? Varför är det en film i affärens tidning?


Jo men visst, köper man tidningen i butik denna vecka, får man med filmen "Juno". Men jag då?


Ringde således upp de små människorna på amelia och frågade varför min film inte kommit. Då säger donnan i luren att JAG skulle ha beställt den innan utgivningsdatumet. Hade visst funnits en liten notis i det i den förra tidningen....en notis som jag inte noterat.


Alltså....no movie for me (eller för dottern, som var den som ville ha filmen).


Smidigt att prenumrera - pyttsan! hade varit bra mycket lättare för mig att slita åt mig en tidningen i butiken, och fått med mig filmen, än att ha knölat med beställning av filmen, innan tidningen ens kommit ut.


Bluff och båg!

Av Agnes - 25 juni 2009 21:39


Efter sex år i denna lilla stad, kan jag med lätthet konstatera att mitt liv har blivit oerhört mer innehållsrikt och med mer kvalitet. Men allt har inte blivit bättre. När jag stod inför denna flytt, befarade jag att jag skulle sakna min allra käraste vän i min nya stad. Och jag fick rätt...


Jag saknar 8 timmarsfikor i ett rörigt kök, med ungar runt fötterna, dåligt pulverkaffe och påste, artificiella bakverk a la Hegges. Det är konstigt...men jag fick aldrig träsmak i baken då jag satt 8 timmar på samma stol, nu kliar det i hela kroppen efter en kvart (inte riktigt, men nästan..). Vad var Evas stolar gjorda av? Magiskt tingeling-trä?


Pratade med mitt hjärtas dam idag...och som vanligt hade hon och jag haft samma tanke; att vi skulle ringa till den andra. Denna gång hann jag före.


Även Eva saknar fikapartner av min kaliber... Och ingen av de hon numera fikar med, uppskattar köpebröd med ett halvårs bäst-före-datum... Och ingen vill fika riktigt lika länge. *s*


Till min stora glädje ska Eva komma hit i sommar! Hon och de två döttrarna ska ha semester i min trädgård. Ska bli härligt att få tanka upp Evakvoten lite.


Som sagt....det finns nästintill bara fördelar med att bo i denna lilla stad, men det finns ingen Eva här.


Ovido - Quiz & Flashcards