Alla inlägg den 30 mars 2009

Av Agnes - 30 mars 2009 14:44

Gul bil En gul bil.

Gul bil är en variant av billekar som är känd under eget namn. I Gul bil så gäller det att när någon ser en gul bil ska denne så snabbt som möjligt slå eller beröra en av de andra på axeln och samtidigt säga "gul bil", den deltagare som gör det snabbast har då "vunnit" omgången. Leken går sedan vidare till sin andra omgång där proceduren upprepas. Gul lek kan också lekas utan att man är bilåkande, dvs när man befinner sig gående eller dylikt.

Alternativa regler för Gul bil
  • För att bli berättigad till ett slag mot en av de andra deltagarna måste deltagaren kunna bevisa bilens existens.
  • Postbilar utesluts ur leken.
  • Leken får i regel endast utföras på personbilar.
  • Bilar med guldig nyans räknas inte.
  • Bilen måste vara helt gul.
  • Om en av deltagarna bryter mot lekens regler får han/hon ta emot tre straffslag av vardera motståndare.

Lokala varianter av Gul bil

I vissa fall tillkommer ytterligare regler:

  • Guldfärgade bilar kan räknas på grund av de tre första bokstäverna (guld)
  • Lastbilar och bussar involveras i vissa varianter av leken.
  • Företagsbilar räknas i lokala fall ej!.
  • Slag kan även riktas mot hela kroppen.
  • Parkerade gula bilar räknas ibland ej.
  • Postbilar av modellen Tjorven (bil) kan godkännas om man samtidigt ropar 'Tjorven' (väldigt ovanligt fordon varför det ofta ger 10 slag)
  • Postbilar kan även ge dubbelslag i vissa lokala regioner
  • Om den som blivit slagen ser en röd bil inom 2 sekunder, har den rätt att slå tillbaka.

Av Agnes - 30 mars 2009 14:29


Varje dag när jag och minstingen går till dagis, ska vi tävla i springtävling på en viss sträcka på en gångväg. Redan då vi stänger vår ytterdörr börjar taktiksnacket från sonen: "Vem tror du vinner? Jag tror jag vinner, för jag har mina specialskor på mig.."


Och ungen har rätt...han vinner, varenda eviga dag. Jag har inte en chans! Men ungen är ju dopad och använder sig av otillåtna, i min mening alltså, hjälpmedel. Eller vad sägs om laserskor, lavasprutande stoppmekanismer som han sprutar på mig och superkrafter? Försök att vinna över en femåring som är utrustad med det!! Hur lätt tror du det är, va?


Och skulle jag, mot all jävla förmodan, lyckas ta mig över målstrecket först....ja, då har jag FUSKAT, enligt en för honom helt legitim och vettig undantagsregel som bara gäller för mig.


Jag är chanslös...


Samma sak gäller när vi leker "gul bil". Reglerna är, från början alltså, dessa: Man ser en gul bil, man skriker GUL BIL och daskar (lätt) till den man tävlar emot. Och får en poäng per bil.


Dessa regler gäller inte för mig, för om jag ser en gul bil och gör enligt regelboken, då får jag MINUSPOÄNG! Varför? Jo....det stod en blå bil brevid. Eller så hade jag inte hoppat över lavafloden femtio meter bort...


Och om jag för en gång skull får tillgodoräkna mig mitt gul bil-poäng, då får jag EN poäng. När sonen skrikit GUL BIL, då får han, minst, 3000 poäng.


Som sagt...jag är chanslös.

Ovido - Quiz & Flashcards