Direktlänk till inlägg 26 november 2010

Ibland blir man ju smått frustrerad

Av Agnes - 26 november 2010 18:45


   Var på utvecklingssamtal med Dottern i måndags....har varit upprörd sen dess.

   Hur kommer det sig att en elev med stora svårigheter i ett ämne, matematik i detta fall, inte erbjuds hjälp att klara av de mål som är uppsatta?

   Hur är det möjligt att det går snudd på tre hela terminer innan skolan höjer varningsflagg?

   Hur är det möjligt att läraren i ämnet, uttryckt att de prov Dottern gjort i ämnet, ser "Bra ut"?

   Och VARFÖR verkar ingen jävel ta oss på allvar när vi påtalat Dotterns svårigheter i matematiken? Detta har vi gjort sedan årskurs 1....jag skojar INTE - årskurs 1!!!!

   Det hon kan i matematik har hennes pappa lärt henne, skolans lärare har bara förvirrat henne och skickat hem henne för att gråta över böckerna - för det är tydligen inte deras ansvar att se till att alla deras elever når måluppfyllelsen.


   Så där satt vi i måndags, och Dottern fick IG-varning i matematik. Hon började gråta och jag blev mest arg och frustrerad. När jag frågade om deras åtgärdsplan, visade det sig att det har de ingen.... När jag  sedan frågade vilka moment i matematiken som Dottern har svårt för, visade det sig att de inte hade ngn större koll på det.

   Skamligt!

   Fick dem iaf att gå med på att ta fram nationella proven för årskurs fem, för att scanna av Dotterns kunskaper även på den nivån.

   Känns lite pissigt att få reda på detta NU, då vi faktiskt har haft 3 utvecklingssamtal innan där de inte på något vis har påtalat problemet.

   Undrar om de ens bemödat sig med att kolla av kunskapsnivåerna hos Dottern tidigare.... Nu har de ju blivit tvungna, iom att det är dags för första terminsbetyget. Ett terminsbetyg som Dottern alltså får IG i matematik på.

   Blir så upprörd! Inte över Dotterns svårigheter i ämnet, men över skolans lama inställning till lärande.

   Hoppas att de tar det här på allvar nu, och möjliggör att Dottern kommer att ha ett slutbetyg i nian.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Agnes - 10 februari 2011 08:51

....att blogga på! Ja, från mobilen alltså. Nu var jag tvungen att logga in, trixa mig fram genom 18 olika vyer, typ, för att till slut hamna här där jag äntligen kan plita ner ngr rader. Orka hålla på så här lixom.... Dessutom funkar ordbehandlingen...

Av Agnes - 8 februari 2011 16:09

     Sämre uppdatering av en blogg än så här, kan man knappast ha.....jag vet! Men nu kommer en liten glimt ur mitt liv.   Nya jobbet är toppen! Jag sitter aldrig vid datorn på fritiden längre. Jag har inte lärt mig blogga via mobilen. En ...

Av Agnes - 28 december 2010 13:18

     Hade en riktigt fin julafton med Mannen och avkommorna. vi firade hemma - själva. Visst lite trist att ingen kom hit, och vi hade ingen möjlighet att åka någonstans, eftersom Mannen gick av jobbet 07.00 julaftons morgon.    Vi käkade gott, d...

Av Agnes - 28 december 2010 11:56

   Jag är yngst - lilltjejen - i en syskonskara på tre, fast jag tycker att vi är fyra. Bonussyrran fick jag på köpet då pappa träffade sin fru, och för mig är hon faktiskt väldigt mycket syrra.    Vi är bara tjejer; jag är 36 år, T fyller 41 på lö...

Av Agnes - 22 december 2010 19:20

    Herrejösses så intressant för er att veta.....   Cerise-rosa raggsockor, jeans, svart tunika samt svart kofta. När jag gick ut adderade jag följande: svarta vinter-walkingpuppor, svart Fjällrävenjacka, svart/vit-randig halsduk, svart möss...

Ovido - Quiz & Flashcards