Alla inlägg den 5 juni 2010

Av Agnes - 5 juni 2010 11:40


   Hur funkar det här med a-kassa egentligen? Jag gick ur a-kassan då jag studerade, occh insåg att jag aldrig skulle få ta del av mina surt inbetalda a-kassepengar, då det fanns någon tidsaspekt som gjorde att jag pluggat för länge...yada, yada.

   Gick således med i a-kassan igen direkt då jag påbörjade mitt vikariat i januari. Blir dock arbetslös nu under sommaren, då min anställningen endast löper under läsårets terminer och inte under längre lov som sommarlov. Blir, om jag vill det, återanställd då i augusti då skolorna börjar igen.

   Jahapp.....blir en fattig sommar mao. Har inte fått tag på ngt sommarjobb, dessutom behöver jag - precis som alla andra, vanligt dödliga människor - semester. 

   Så min fråga blir; finns det ngt sorts garanti ersättning för de som blir arbetslösa, men som inte har hunnit jobba upp en riktig a-kassa? Förr i världen fanns ju KAS, en låg ersättning som man kunde få.... Det var inte mycket pengar, men allt är ju bättre än ZERO.


Någon som vet?

Ovido - Quiz & Flashcards