Direktlänk till inlägg 31 januari 2009

Resterna av svunna tider i mitt hem...

Av Agnes - 31 januari 2009 15:00

Inför julen pyntade jag hemmet med en överdådig stil....eller var det en "icke-stil", med tanke på mängden av blinkande lampor, tomtar, glittrande änglar och allehanda julpynt som barnen knåpat ihop på skola/dagis?  Mycket julpynt var det iaf...väldigt mycket. Inte ett enda rum i huset skonades . Och jag bara njöt av all kitsch som svepte in mig i en varm och trygg liten bubbla.


Julen kom och den försvann...20:de dag knut skulle huset saneras från allt plotter. Började frenetiskt plocka bort allt tjus....samtidigt som jag försökte intala mig att "det är skönt att helgerna är över, och livet återgår till det normala igen".


Vad är det som är så hiskeligt skönt med att "slippa" alla extra ljuskällor och färggranna utsmyckningar? Naturen utanför huset bidrar inte direkt till några blomsterkaskader i ljuva färger, inte heller gnistrar vit puderlik snö på ägorna.... Allt är bara grått och ganska avskalat - kalt. Och plötsligt ser man hemmet, med all sin akuta renoveringproblematik. Allt som gömts under julpynt och mysbelysning, skriker nu emot mig: Tapetsera, måla, bygg en vägg!!!


Kom alldeles av mig i julsaneringen, och är fortfarande havlfärdig...tröttnade helt. Så nu har jag en sorgsen fejkgran utan glitter, kulor eller ljus i vardagsrummets mörkaste vrå...i hallen står en trött tomte utan belysningen på och två kartonger fulla med julpynt längtar ner i källaren för att få sin välbehövliga vila inför nästa jul. Givetvis pryds fortfarande fönstrena av glada gardiner med juligt motiv på....och som pricken över i:et står en blomstergrupp på fönsterbrädan med en alldeles för lång hyacint som svajar när de otäta fönstrena släpper in lite av den kyliga vinden som viner utanför....


Hemtrevlig känsla = 0....

             

 Att göra lista:

  • Investera i mer punktbelysning
  • Köp färg och fixa den förskräckliga hallen
  • Upp med vårlika gardiner
  • Sätt piskan på Mannen och få honom att slutföra, åtminstone, ett av alla halvfärdiga projekt som påbörjats i vårt hem...

  • Vad är det med män och projekt? Varför skall det startas med 17 olika saker samtidigt? Och varför, VARFÖR är deras fruar mindre vetande i husrenoveringar, och har automatiskt jättefel om de påpekar det orimliga i att renovera köket, måla hallen, kitta om fönstrena, sätta igen en dörr, öppna upp till en annan dörr, måla vardagsrum - på en och samma gång!?


    Jag har, helt seriöst, inte ett enda rum i mitt hem som tål att visas upp.... Det ser ut som skit. Och golven är iskalla...kan bero på att Mannen slet ner alla källarfönster och skulle kittao m dom - i JUNI!!!! Nu har vi en provisorisk lösning bestående av plywoodskivor och plastpresenning, vilket inte riktigt är anpassat till Sverige under vinterhalvåret.


    Han är underbar Mannen....dock något ofokuserad. Dessutom är han helt utan självinsikt, för varje onsdag sitter han och garvar hysteriskt åt de familjer som får besök av "Den arge snickaren" på Kanal5 på onsdagskvällarna... ;-)

     
     
    Malin

    Malin

    31 januari 2009 16:24

    Trevligt trevligt...här börjar det ta form :)

    http://hazzel.bloggagratis.se

    Från
        Kom ihåg mig
    URL

    Säkerhetskod
       Spamskydd  

    Kommentar

    Av Agnes - 10 februari 2011 08:51

    ....att blogga på! Ja, från mobilen alltså. Nu var jag tvungen att logga in, trixa mig fram genom 18 olika vyer, typ, för att till slut hamna här där jag äntligen kan plita ner ngr rader. Orka hålla på så här lixom.... Dessutom funkar ordbehandlingen...

    Av Agnes - 8 februari 2011 16:09

         Sämre uppdatering av en blogg än så här, kan man knappast ha.....jag vet! Men nu kommer en liten glimt ur mitt liv.   Nya jobbet är toppen! Jag sitter aldrig vid datorn på fritiden längre. Jag har inte lärt mig blogga via mobilen. En ...

    Av Agnes - 28 december 2010 13:18

         Hade en riktigt fin julafton med Mannen och avkommorna. vi firade hemma - själva. Visst lite trist att ingen kom hit, och vi hade ingen möjlighet att åka någonstans, eftersom Mannen gick av jobbet 07.00 julaftons morgon.    Vi käkade gott, d...

    Av Agnes - 28 december 2010 11:56

       Jag är yngst - lilltjejen - i en syskonskara på tre, fast jag tycker att vi är fyra. Bonussyrran fick jag på köpet då pappa träffade sin fru, och för mig är hon faktiskt väldigt mycket syrra.    Vi är bara tjejer; jag är 36 år, T fyller 41 på lö...

    Av Agnes - 22 december 2010 19:20

        Herrejösses så intressant för er att veta.....   Cerise-rosa raggsockor, jeans, svart tunika samt svart kofta. När jag gick ut adderade jag följande: svarta vinter-walkingpuppor, svart Fjällrävenjacka, svart/vit-randig halsduk, svart möss...

    Ovido - Quiz & Flashcards